قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته وپس از تصویب توافق ایران و کشورهای عضو۱+۵ درشورای امنیت سازمان ملل انهم با رای قاطع اعضای دائم وغیر دائم نمایندگان کنگره امریکا که تلاش کردند این جلسه به بعد از تصویب توافق درکنگره موکول شود با مشکل مضاعفی روبرو شدند که کاربررسی توافق امریکاو ایران را به شدت دشوار کرده است .

استقبال جامعه جهانی و افزایش احتمال تصویب توافق درکنگره و مجلس/ صهیونیستها وکنگره درمقابل بزرگترین پارادوکس تاریخ/ شورای امنیت دست قانونگذاران ایران وامریکا را درپوست گردو گذاشت

از یک سو فشارلابی های صهیونیستی به اکثریت نمایندگان مجلس برای سنگ اندازی در توافق و از سوی دیگرتصویب این توافق توسط جامعه جهانی باعث شده تا راهی سخت مقابل انها برای عدم تصویب قرار گیرد ؛ درعین حال از کنگره ای که اکنون اکثریت ان دراختیار مخالفان دولت اوباما ست و نقدهایی که طی روزهای گذشته به این توافق درامریکا وارد شده باعث شده تا احتمال رد توافق درکنگره راهم نتوان از نظر دور داشت ؛ مساله ای که باعث خواهد شد تا یک پارادوکس بزرگ درجامعه جهانی شکل گیرد و اینبار نه ایران که امریکایی ها را وارد بازی خطرناکی با تمام کشورهای جهان ومتحدان انها که اکنون امیدهای زیادی برای همکاری با ایران بسته اند ، نماید.

درهمین حال گزارش میرسد که سناتورهای آمریکایی پس از حضور سه وزیر کابینه باراک اوباما در صحن سنا و قانع نشدن از توضیحات جان کری و رابرت مونیز و جک لو وزرای امور خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا، پیش‌نویس دو قانون را برای تشدید فشار طرفین توافق هسته‌ای به کنگره ارائه کرده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی کنگره، طرح اول مربوط به سناتور «دیو برات» از ویرجینیا است که «پیشگیری از کم شدن شدت تحریم‌های ایران پیش از تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط سنا» را خواستار شده است.

کنگره، یعنی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر اساس قانونی که قبل از توافق وین تصویب کردند و اوباما هم آن را قبول و ابلاغ کرد، 60 روز برای بررسی توافق ایران و 1+5 و رد و یا تصویب آن فرصت دارند.

نمایندگان و سناتورها از تصویب برجام در شورای امنیت پیش از تصویب در کنگره ناراحت‌اند ولی مقامات دولت آمریکا استدلال می‌کنند که از زمان تصویب تا اجرای قطعنامه جدید، 90 روز فرصت درنظر گرفته شده که برای بررسی کنگره کافی است.

علاوه بر این، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هم برای چندمین بار طرح ضدایرانی تازه‌ای را به کنگره برده است.

بر اساس طرح پیشنهادی کروز، سهم مخارج سازمان ملل متحد از بودجه آمریکا، در صورت برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ذیل قطعنامه‌های 1747 و 1929، محدود خواهد شد.

«لئوناردو لنس» هم یکی از اعضای مجلس نمایندگان است که پیش نویس یک قطعنامه را پیشنهاد داده؛ این قطعنامه اگرچه بار حقوقی چندانی ندارد ولی در صورت تصویب آن، مجلس نمایندگان با صدور قطعنامه، بر نقش خود در تصویب برجام، تأکید خواهد کرد.

درهمین حال روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: منتقدان توافق هسته ای ایران در کنگره در مبارزه خود با دولت اوباما فصل جدیدی گشوده اند و آن درخواست برای دسترسی به جزئیات محرمانه توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این منتقدان بر این باورند که توافقات جانبی ایران و آژانس به شدت ضعیف هستند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور تکمیل تحقیقات خود درمورد میزان فعالیت های تحقیقاتی ایران در زمینه ساخت سلاح های هسته ای با این کشور به توافق هایی دست یافته است که بر اساس معیارهای این سازمان چنین توافق هایی محرمانه محسوب می شوند.

یکی از این توافق ها به اقدامات خاصی می پردازد که آژانس قصد دارد به منظور یافتن پاسخ پرسش های مطرح شده درمورد اقدامات مشکوک(!) نظامی ایران در گذشته به انجام رساند.

نمایندگان بدبین کنگره می گویند آژانس بین المللی انرژی اتمی پذیرفته است که بازرسانش نیازی به ورود به تاسیسات پارچین ندارند و می توانند برای تصمیم گیری در مورد این که آیا ایران در این مکان تحقیقات غیر قانونی در زمینه ساخت سلاح انجام داده است یا نه، از نمونه های محیطی که ایرانیان در اختیار آنها قرار می دهند، استفاده کنند.نمایندگان کنگره خشم خود را از این توافق ادعا شده اعلام کرده اند.

تحقیقات آژانس درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران سال هاست که متوقف شده است. اما با قول همکاری بیشتر ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش است تا ماه دسامبر تحقیقات خود را در این زمینه به نتیجه برساند.

مقامات دولت اوباما محرمانه بودن توافق های آژانس با ایران را قبول دارند. بر اساس روال کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق های این سازمان با کشورهایی که درمورد آنها تحقیقات انجام می شود، محرمانه محسوب می شوند تا کشورها تمایل بیشتری به همکاری پیدا کنند.

*** کنگره آمریکا نمی تواند «برجام» را ناکام کند

پس از جمع بندی نهایی گفت و گوها در نشست وین نسخه یی از متن برنامه ی جامع اقدام مشترک در اختیار کنگره ی آمریکا قرار گرفت؛ کنگره ی زیر کنترل حزب جمهوریخواه بارها دولت این کشور را به رد این توافق تهدید کرده است اما به نظر می رسد به دلایل عملی و سیاسی این امر تحقق نخواهد یافت.

این اکثریت جمهوریخواه تاکنون به گفت و گوها و نتایج آن روی خوش نشان نداده و بارها «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور را به رد این توافق تهدید کرده اند. از این رو، اختلاف و شکاف میان دولت و کنگره در این برهه از گفت و گوها -که توافق نهایی میان 2 طرف مذاکره کننده حاصل شده است- هنوز به شدت خود باقی است و مختصر نگاهی به نشست کمیته ی روابط خارجی آشکارا توصیف کننده این کشمکش درونی در ایالات متحده است.

تاثیرپذیری کنگره زیر کنترل حزب جمهوریخواه از لابی صهیونیستی «آیپک» بر کسی پوشیده نیست. این نهاد قانونگذاری آمریکا حدود یک ماه قبل از «بیانیه ی سوییس» بدون اطلاع اوباما از «بنیامین نتانیاهو» درخواست کرد تا برای سخنرانی در صحن کنگره حاضر شود و از آنجا به عنوان تریبونی به تکرار ادعاهای واهی خود بپردازد. یک هفته پس از آن 47 سناتور تندرو جمهوریخواه طی نامه ی سرگشاده یی به سران ایران، عمر توافق هسته یی را تنها تا پایان دولت اوباما دانستند و با فشار بر اوباما وی را مجبور به امضای طرح موسوم به «بازبینی توافق هسته یی در کنگره 2015» کردند.

هرچند براساس این طرح که از سوی هر 2 مجلس آمریکا به تصویب رسید و اوباما نیز با امضای خود پای آن مُهر تایید زد کنگره توانایی تایید یا رد این توافق را دارد اما به باور کارشناسان به دلایل عملی و سیاسی، رد توافق تحقق نخواهد یافت و جنجال سناتورهای دلواپس راه به جایی نخواهد برد.

از جمله دلایلی ناتوانی عملی کنگره را می توان در قانون اساسی ایالات متحده یافت؛ قانونی که بر اساس آن رییس جمهوری از حق وتو برخوردار است به این معنی که در صورت رد احتمالی برجام، اوباما قادر خواهد بود که آن را وتو کند. از طرفی بی تاثیر کردن وتوی رییس جمهوری نیاز به رای دو سوم اعضای کنگره دارد که به باور کارشناسان کسب این میزان رای کار آسانی نیست.

دیگر محدودیت اقدام کنگره به قطعنامه ی تازه ی 2231 شورای امنیت سازمان ملل برمی گردد؛ قطعنامه یی که هفته ی گذشته با رای قاطع تمام 15 عضو دایم و غیردایم این شورا از تصویب گذشت و براساس آن 6 قطعنامه ی تحریمی پیشین علیه ایران لغو خواهد شد و همچنین 193 کشور عضو سازمان ملل ملزم به تبعیت از این قطعنامه هستند.

در کنار این محدودیت ها اما مسایلی سیاسی و روانی وجود دارد که کنگره را در انزوا فروخواهد برد. توافق هسته یی ایران و 1+5 و تایید ادامه ی فعالیت های هسته یی صلح آمیز کشور ما اینک مورد حمایت جامعه ی جهانی قرار گرفته است. در پی اذعان جامعه ی جهانی به حقوق هسته یی ایران بود که جمعه ی همین هفته (دوم مرداد/بیست و چهارم ژوییه) 73 نفر از شخصیت های سیاسی و نظامی 22 کشور اروپایی با انتشار بیانیه ی مشترکی خواستار حمایت تمامی کشورهای اروپایی و جامعه ی بین المللی از توافق هسته یی ایران و گروه 1+5 شدند.

افزون بر آن، توافق تاریخی وین دوشنبه ی گذشته مورد تایید رسمی شورای وزیران امور خارجه ی اتحادیه ی اروپا قرار گرفت؛ مُهر تاییدی که ایران را به مقصدی برای سفر وزیران و سران کشورهای قاره ی سبز تبدیل کرد تا با بهره گیری از این فرصت، بنای روابط خود را با تهران برای دوران پساتحریم تحکیم کنند.

بدون شک، اعضای کنگره ی آمریکا نمی توانند بی توجه به صف های طولانی کشورهای گوناگون برای ورود به ایران دست به اقدام های دلبخواهانه و غیرمنطقی بزنند آن هم در شرایطی که تمام گزینه های روی میز آن ها در عمل تنها به گزینه ی مذاکره و چانه زنی محدود شده است.

***به کنگره درباره توافق هسته ای اطمینان می دهیم

دراین حال 'باراک اوباما'رییس جمهوری آمریکا درتازه ترین اظهارات خود که در دفاع از سیاست های کاخ سفید درمورد توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بیان داشته، راجع به جلب نظرنمایندگان کنگره گفت: به کنگره اطمینان می دهیم که این توافق محکم و استوار است.

اوباما درمصاحبه با بخش انگلیسی بی بی سی درخصوص میزان موفقیت برای تغییرعقیده رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس یا نمایندگان کنگره، افزود: من اطمینان دارم که خواهیم توانست به کنگره اطمینان دهیم که این توافق محکم و استوار است.

وی افزود: درست است که ایران درمذاکرات و توافقی مانند توافق هسته ای، دستاوردهایی دارد اما توجه داشته باشید که هدف از نظام تحریم هایی که ما با کمک انگلیس، چین، روسیه و دیگر کشورها ایجاد کردیم، مسدود کردن پول های ایران بود.

اوباما گفت: اکنون که ایران پول هایش را پس می گیرد، مجبور است که بخش عظیمی از آن را صرف بازسازی اقتصاد خود کند.

وی افزود: ما پیام روشنی به ایران فرستاده ایم که با وجود آنکه به توافق دست یافته ایم اما ما هنوز مسایل بزرگی داریم که باید روی آن کار و آنها را حل و فصل کنیم و امیدواریم که بخشی از آن از راه دیپلماتیک حل و فصل شود.

همچنین تارنمای رادیو صدای آلمان (دویچه وله) نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا کنگره این کشور را از رد توافق اتمی با ایران برحذر داشت و گفت که این کار اسرائیل را منزوی تر خواهد ساخت.

این سایت خبری در ادامه آورده است: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه (2 مرداد/ 25 ژوئیه) در شورای روابط خارجی در نیویورک، کنگره آمریکا را از رأی منفی به توافق هسته ای با ایران برحذر داشت.

او به کنگره هشدار داد و گفت: اگر کنگره توافق با ایران را رد کند اسرائیل منزوی تر می شود.

کری افزود: اگر کنگره توافق را مسدود کند آمریکا پشتیبانی پنج قدرت جهانی دیگر (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) را از دست خواهد داد که جزوی از این توافق اند.

وی در ادامه تأکید کرد که رد توافق ایران در کنگره، اسرائیل را در معرض انتقادهای بیشتری قرار خواهد داد و آمریکا حمایت اروپا، چین و روسیه را به دلیل پشت کردن به «برنامه ای بسیار مشروع» از دست می دهد.

این منبع خبری ادامه داد: اسرائیل به شدت توافق اتمی با ایران را مورد انتقاد قرار داده و می گوید، این توافق به ایران اجازه می دهد که در مسیر تولید سلاح های هسته ای پیش برود که خود می تواند به جنگ در منطقه منجر شود. اعضای کنگره اعلام کرد ه اند که در مورد تعهد ایران به این توافق تردید دارند.

جان کری خاطرنشان ساخت که با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در طول مذاکرات راجع به روابط بین المللی گفت وگو کرده و خواسته است که ایران از فراخوان برای نابودی اسرائیل دست بردارد.

او افزود، به ظریف گفته است که شعار «مرگ بر آمریکا»ی ایران و شعار های مشابه « کمکی نمی کنند ».

وزیر امورخارجه آمریکا همزمان در واشنگتن به اسرائیل هشدار داد که از حمله یک تنه به ایران به دلیل فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی بپرهیزد.

دراین حال رادیو آلمان نوشت که در این بین دیپلمات‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی در کنگره آمریکا در تردد هستند تا برای نهایی شدن اجرای توافق هسته‌ای با ایران تلاش کنند.

 ***برجام درمجلس شورای اسلامی

اما درمقابل مجلس شورای اسلامی نیز که هنوز توافق ایران با کشورهای 1+5 را تصویب نکرده ، فعالیت خود دراین خصوص را اغاز کرده است ؛ یک عضو هیأت رئیسه مجلس، گفت: اعضای کمیسیون ویژه بررسی "برجام" در نشست علنی این هفته مجلس انتخاب می‌شوند.

محمدحسین فرهنگی با اعلام اینکه اعضای کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در نشست علنی این هفته مجلس انتخاب می‌شوند،گفت: احتمالا انتخاب اعضای این کمیته در روز سه شنبه یا چهارشنبه صورت می‌گیرد.

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، 15 نفر باید برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک انتخاب شوند، ادامه داد: بر اساس ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس، درمسائل مهم و استثنائى که براى کشور پیش می ‏آید و دراین خصوص تشکیل کمیسیون ویژه‏اى براى رسیدگى و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‌کند، به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، این کمیسیون تشکیل مى‏شود.

وی ادامه داد: قرار است که دو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان بعد از رایزنی،لیست مشترکی را برای عضویت در کمیسیون بررسی برجام به صحن علنی مجلس معرفی کنند، البته این موضوع تاکنون نهایی نشده،از این‌رو زمان انتخاب اعضا درصحن علنی مجلس به نهایی شدن لیست مشترک بستگی دارد./

دراین راستا معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: نشست کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای برگزار می‌شود.

حسن قشقاوی گفت: در این نشست قرار است که برخی مسائل مربوطه به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

***کار برای کنگره بسیار دشوار است

درهمین حال وزیر امور خارجه کشورمان  گفت: برخی کشورهای منطقه بعد از توافق "برجام" اظهاراتی را خلاف شئون همسایگی مطرح می‌کنند، البته این مطالب و واکنش‌ها به این علت است که این کشورها تاکنون سیاست‌های غلط خود در قبال منطقه را با مسئله ایران‌هراسی توجیه می‌کردند،اما خوشبختانه با توافق این ابزار را از دست داده‌اند.

محمدجواد ظریف با اشاره به رأی اکثریت اعضای شوری امنیت سازمان ملل به قطعنامه "برجام" و آثار این موضوع بر عملکرد آتی کنگره آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای،گفت:درشرایط کنونی علی القاعده برای کنگره آمریکا بسیار دشوار خواهد بود که با یک تصمیم بین‌المللی که مورد تأیید اعضای شورای امنیت قرار گرفته و دولت ایالات متحده متولی آن بوده، مخالفت کند.

وزیرامورخارجه کشورمان ،با تأکید بر نقش اثرگذار جریان‌های سیاسی و لابی صهیونیستی در رویکرد و عملکرد کنگره آمریکا، افزود: به طورحتم فشارهای سیاسی و تلاش صهیونیست‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای در این شرایط دارد و این مسائل، موضوعات را تغییر می‌دهد و به نوعی در روند بررسی و تصویب "برجام" در کنگره آمریکا مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی  بااشاره به اثرات توافق هسته‌ای میان ایران و غرب در تحولات منطقه‌ای،تصریح کرد: در کل پرونده هسته‌ای منحصر به این حوزه است،اما درچند سال اخیر برخی از کشورهای منطقه به‌ویژه رژیم غاصب صهیونیستی به بهانه نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، اقدامات خود را پشت غبار و پرده‌ای ساختگی پنهان می‌کردند، اما با توافق صورت گرفته قطعا این پرده‌ها کنار خواهد رفت و دنیا واقعیات را مشاهده خواهد کرد.

ظریف ادامه داد:از طرف دیگر برخی کشورهای منطقه بعد از توافق "برجام" اظهاراتی را خلاف شئون همسایگی مطرح می‌کنند،البته این مطالب و واکنش‌ها به این علت است که این کشورها تاکنون سیاست‌های غلط خود درقبال منطقه را با مسئله ایران‌هراسی توجیه می‌کردند،اما خوشبختانه با توافق این ابزار را از دست داده‌اند،جمهوری اسلامی مانند گذشته تمام کشورهای منطقه و همسایه را برای گفت‌وگو و وحدت جهت مقابله با تهدیدات مشترک دعوت می‌کند.

درهمین حال عراقچی معاون بین الملل وزیر امورخارجه نیز اظهار کرد که توافق وین مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است؛ به لحاظ حقوق بین الملل اجرای آن برای همه کشورها الزامی است. البته در آمریکا طبق قوانین داخلی آنها، حقوق داخلی آن کشور بر الزامات بین المللی تفوق دارد و لذا روال قانونی آن باید طی شود و کنگره باید نظر خود را در این خصوص اعلام کند. در ایران نیز باید روال قانونی طی بشود و بعد از اینکه این روال قانونی طی شد و به تصویب نهایی رسید، برای دولت ایران لازم الاجرا خواهد بود. ما منتظر هستیم که این مراحل طی شود و فکر می کنیم حداکثر ظرف دو ماه یا دو ماه و نیم آینده این امور انجام شود و اگر روال قانونی در همه کشورها مثبت بود، قدم بعدی شروع خواهد شد و توافق به اجرای خود نزدیک می شود.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا در قوانین بین الملل این تفاهم با ایران به یک توافق تبدیل شده است، گفت: بله الان این توافق وجود دارد و شورای امنیت نیز آن را تایید کرده است ولی بسیاری از قوانین بین المللی باید روال قانونی در داخل کشورها را طی کنند؛ به عنوان مثال همین پروتوکل الحاقی یک قانون بین المللی است و ما هم امضا کردیم اما تا وقتی که مجلس شورای اسلامی تایید و تصویب نکند برای دولت ایران لازم الاجرا نیست و به همین دلیل است که اگر توافق اجرایی بشود پروتوکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کنیم تا زمانی که مجلس شورای اسلامی آن راتایید کند. توافق وین نیز همین گونه است باید روال قانونی در کشورها طی شود. دولت امریکا این کار را از طریق کنگره دارد انجام می دهد و ما هم از روالی که خودمان خواهیم داشت، این کار را انجام خواهیم داد. باید صبر کرد تا کار انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران در باره احتمال مخالفت کنگره آمریکا و برداشته نشدن تحریم ها ، بیان کرد : اجازه بدهید ببینیم این اتفاق می افتد یا خیر و بعد تصمیم بگیریم. مسلما این یک اشتباه بزرگی از طرف کنگره خواهد بود واعتبار بین المللی دولت امریکا را زیرسوال خواهد برد و حتما مشروعیت تحریمهایی را که وجود دارد از بین خواهد برد. با این حال من ترجیح می دهم صبر کنیم و ببینیم که تصمیم نهایی کنگره امریکا چه خواهد بود همانطور که باید صبر کنیم تا روال قانونی درایران هم طی شود.

وی درخصوص وضعیت بررسی این توافق در مجلس شورای اسلامی ، گفت: مجلس شورای اسلامی خیلی با دقت و با وسواس در حال بررسی این توافق هستند . جلسات متعددی گذاشته شده و گذاشته خواهد شد که در این خصوص بررسی صورت بگیرد.

عراقچی افزود : هفته گذشته من در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کردم و جلسه دیگری هم خواهد بود این جلسات ادامه خواهد داشت تا وقتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک برداشت واقعی و دقیق از این توافق برسند و بتواند نظر خودشان را اعلام کنند البته شورای عالی امنیت ملی کشور هم در این خصوص دخیل است من فکر می کنم در هر نظام مبتنی بر مردمسالاری و دمکراسی مسائلی که به سرنوشت کشور مربوط می شود باید از طریق نمایندگان مردم و از طریق روالهای قانونی که پیش بینی شده خیلی به دقت و با جدیت بررسی شود و اگر منافع کشور و مصالح مردم درآن تشخیص داده شد به تأیید برسد و اگر نه که رد شود.

وی یادآور شد : این رول و این مسیر الان در ایران طی میشود و وزرات خارجه به سهم خودش در همه این جلسات شرکت خواهد کرد و توضیح خواهد داد و از توافق دفاع خواهد کرد ولی تصممی نهایی را به هر حال نمایندگان مردم یا شورای عالی امنیت ملی کشور اتخاذ خواهند کرد.

***مجلس کاری به تصمیم‌گیری کنگره ندارد

درعین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عجولانه بود ،گفت: آنها به دنبال بی‌خاصیت کردن مجلس ایران و آمریکا هستند.

منصور حقیقت‌پور با اشاره به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل گفت:اعضای این شورا در تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران عجله کردند.

نماینده مردم اردبیل درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد شورای امنیت برای اینکه مجلس ایران و آمریکا را در زمینه تصویب و موافقت با توافق نهایی، بی خاصیت کنند، چنین مصوبه ای داشتند.

وی رفتار شورای امنیت را ارزیابی کرد وافزود: با این وجود قطعنامه شورای امنیت عجولانه است. ابتدا باید مجالس ایران و آمریکا اعلام نظر می کردند بعد آنها قطعنامه می‌دادند،اکنون اگر مجلس ایران و آمریکا به توافق رای مثبتندهند،عملا قطعنامه شورا جنبه اجرایی و عملیاتی ندارد.

حقیقت‌پور همچنین اظهارداشت:قطعنامه شورای امنیت درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تاثیری بر کنگره نخواهد داشت،در زمینه کنگره شخص اوباما باید ورود کرده و از ظرفیت خود برای آنکه کنگره رفتاری منطقی داشته باشد استفاده کند.

این نماینده در ادامه به سفر مقامات عالی رتبه غربی به ایران اشاره کرد وتصریح کرد: این مسئله به دلیل توافق هسته ای رخ داده و آنها به دنبال بهانه ای بودند که ارتباط شان با ما مجدد برقرار شود.

دراین راستا همچنین یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که قوه مقننه در بررسی و تصمیم گیری برجام کار به کنگره آمریکا ندارد.

عباسعلی منصوری آرانی درگفت و گو با خانه ملت با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی کار به کنگره آمریکا ندارد، گفت: ما درایران منافع ملی خود را با بررسی برنامه جامع هسته ای رقم زده و کاری به تصمیم گیری کنگره نداریم.

نماینده مردم کاشان در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین هرگونه اظهارنظر پیش از بررسی دقیق "برجام" چه درخصوص جزییات آن چه در خصوص نحوه تصمیم گیری آن هم بر اساس نظر کنگره نادرست است.

وی اظهار داشت: برجام بالغ بر 150 صفحه است که بررسی آن نیاز به کار کارشناسی دارد و باید با مشاورین در این زمینه مشورت کرد. تصور می‌کنم بررسی برنامه جامع هسته‌ای با احتساب سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه  نزدیک به 70 تا 80 روز زمان لازم دارد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،تاکید کرد:این که گفته شود مجلس ایران بعد از تصمیم‌گیری کنگره،رای گیری کند درست نیست؛کنگره آمریکا منافع خود را پیگیری می کند، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی براساس مصالح کشور" برجام" را بررسی خواهند کرد.

***کنگره رای منفی نمی دهد

همچنین دراین خصوص دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتقاد از رفتارهای ناعادلانه شورای امنیت تاکید کرد: آنها بعد از 12 سال در مسئله هسته ای محرومیت های ایران را به محدودیت زمانی تبدیل کردند.

حجت الله خدایی سوری با بیان اینکه شورای امنیت در دست 5 قدرت جهانی است که با ایران مذاکره داشت،گفت:از آنجا که آنها در جزییات مذاکرات و توافق بودند، به قطعنامه با 15 رای رای مثبت دادند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس نهم شورای اسلامی عنوان کرد: آنها پیش از این ایران را محروم کرده بودند و به این جهت می دانستند به چه موضوعی رای می دهند. با قطعنامه شورای امنیت محرومیت های ایران به محدودیت های چند ساله تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از ابتدا درست نبود موضوع هسته ای ایران به مسئله امنیتی در جهان تبدیل می شد. آنها بعد از 12 سال  با رو به رو شدن با استقامت و پایداری ملت ایران از موضع خود عقب نشینی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح داد: این شورا که بر اساس نظر دولت ها و ملت ها تشکیل نشده است 12 سال پیش با رای غیر عادلانه ایران را محدود کردند و از سوی دیگر به یکباره به لغو تحریم ها رای می دهند. آنها اگر عادل بودند در زمینه یمن که از سوی همسایه اش بمب باران می شود قطعنامه صادر کنند.

خدایی سوری در خصوص تاثیر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر رفتار کنگره گفت:  کنگره و شورای امنیت دو مقوله جدا از هم هستند. تا جایی که می دانیم قرار است شخص اوباما در رای کنگره اعمال نظر کند و اگر رای منفی به توافق دهند، از حق وتوی خود استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: بعید می دانم که در کنگره همگی به اجماع برسند و به توافق رای منفی بدهند. احتمال این موضوع بسیار ضعیف خواهد بود./

همچنینن نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی می گوید اگر کنگره آمریکا طرحی مغایر با توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 نیز تصویب کند، ما نیز متعهد به قرار داد وین نمی مانیم .

حجت الاسلام محمد باقری بناب خاطرنشان کرد:با توضیحات کافی و جامعی که ظریف و صالحی هفته گذشته در مجلس به نمایندگان ارائه دادند و همچنین انتخاب سریع تر اعضای کمیسیون ویژه برای بررسی و تصویب این توافق، راه برای اجرای این تفاهم نامه هموار خواهد شد.

باقری‌ همچنین درباره رویکرد مجلس در بررسی توافق هسته ای یادآور شد: باید این توافق در کمیسیون ویژه بررسی شود و نقاط قوت آن مد نظر قرار گیرد تا بتوانیم مسئله را آن‌طور که مورد خواست نظام است و دیپلمات های ما برای به نتیجه رساندن آن زحمت را کشیده اند، حل و فصل کنیم.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به اینکه آیا مجلس می تواند دخل و تصرفی در متن توافق داشته باشد؟، گفت: همان طور که در قطعنامه شورای امنیت این مسئله اتفاق افتاد، علی الظاهر اگر خطوط قرمز رعایت شده باشد، کلیات این توافق باید به تصویب مجلس نیز برسد.

وی ادامه داد: مجلس نمي تواند در جزئیات تغییراتی در متن ایجاد کند. مجلس نمی تواند در جزئیات توافق دخالت کند چون طبق توافق نامه، همان طور که آن ها نمی توانند دخالت کنند، ما نیز نمی توانیم این کار را انجام دهیم. البته اگر کنگره آمریکا در جزئیات متن دخالت کند ما عکس العمل نشان می دهیم، ما نیز اگر در جزئیات آن اشکال ایجاد کرده و یا تغییراتی در آن اعمال کنیم، آن ها نیز می توانند «اِن قُلت» بیاورند و بهانه گیری کنند. توافق وین، یک تصمیم طرفینی است به این معنا که اگر ما در جزئیات آن دخالت کند، کنگره آمریکا نیز دخالت می کند که در این صورت دیگر نقض غرض شده است و ما دیگر نمی توانیم پایبند به قرار داد باشیم.

نماینده مردم بناب در خانه ملت تاکید کرد: مجلس در کمیسیون ویژه ای که برای این کار، تشکیل خواهد شد، پس از بررسی لازم، تصمیم گیری خودش را انجام خواهد داد ولی اگر ببیند کنگره بر خلاف توافق نامه، طرحی را علیه کشورمان تصویب و یا تحریم و محدودیت جدیدی را برای ما در نظر بگیرد، دیگر توافق، قابل اجرانیست و ما نیز به این گونه اقدامات،واکنش نشان خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.